Interpretarea viselor – Simboluri ale mandalei



În ceea ce priveşte interpretarea viselor Jung pornea acest demers printr-o etapă preliminară-înregistrarea contextului în care apărea visul- înregistrare care consta din "a stabili cu ajutorul asociaţiilor subiectului, în ce nuanţă a semnificaţiei îi apare lui fiecare amănunt marcant al visului" (Jung,1994, I, pag.109).


Dacă pe această etapă iniţială Jung o consideră relativ facilă, şi într-o oarecare măsură, mecanică, despre etapa ulterioară, interpretarea propriu-zisă (bazată, mai ales, pe tehnica amplificării şi tehnica imaginaţiei active) consideră că este anevoioasă deoarece: "ea îţi cere să te poţi transpune în situaţia psihologică a altuia, să ai intuiţie şi capacitate combinatorie, să cunoşti lumea şi oamenii şi să dispui, înainte de toate, de o pricepere specifică bazată atât pe cunoştinţele vaste cât şi pe o anumită intelligence du coeur". (Jung,1994,I,pag.111)

Ca pe o condiţie indispensabilă unei interpretări autentice Jung prezintă lipsa oricăror prejudecăţi –"chiar dacă ai multă experienţă în acest domeniu, eşti totuşi obligat întotdeauna să te declari incompetent în fiecărui vis pentru că, renunţând la orice idee preconcepută, să devii disponibil pentru ceva cu totul neaşteptat" (ibidem)

În introducerea la volumul "Psihologie şi alchimie" Jung prezintă visele pe care le consideră cele mai semnificative dintr-o serie de peste 400 (serie pusă la dispoziţia sa de fizicianul N.Pauli. laureat al Premiului Nobel). În acestea Jung urmăreşte manifestările-simboluri ale procesului de individuare care descriu "fenomenul centrării, respectiv realizarea unui nou centru al personalităţii" şi care se manifestă prin simboluri ale mandalei.